loading...
پورتال جامع گلدنگار
amir بازدید : 157 دوشنبه 25 آذر 1392 نظرات (0)

 

اخبار,عارف- ناطق

 

اخبار سیاسی - مدل «عارف- ناطق» به جای «عارف – روحانی» در انتخابات مجلس دهم/ تجربه انتخابات ریاست جمهوری نقشه راه اصلاح طلبان

یک نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت نیز در گفت وگو با آریا درباره سرلیستی ناطق نوری در طیف اصلاح طلب گفت:در حال حاضر نمی‌توان وارد این جزییات شد در واقع تجربه انتخابات اخیر نشان می‌دهد پیش بینی بسیاری از تحولات دشوار است.


انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دهم کمتر از دو سال دیگر فضای سیاسی ایران را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. به ویژه که با پیروزی دکتر حسن روحانی و بازشدن فضای سیاسی کشور، جناح اصلاح طلب از لاک دفاعی خود خارج شده و با توجه به حضور برخی از چهره‌های سرشناس این جناح در مناصب دولتی و کمتر شدن محدودیت‌های رسانه ای و سیاسی چهره‌ها و گروه‌های زیر مجموعه این جناح، به تیمی تهاجمی تبدیل شده هر روزه از سوی فعالان سیاسی اصولگرا هشدارهایی مبنی بر فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان به گوش می‌رسد.

حضورمجدد جناح اصلاح طلب درعرصه سیاسی پس ازهشت سال یکه تازی اصولگرایان و به خصوص بعد ازچهارسال برکنار بودن از فعالیت سیاسی موثر، بدون تردید انتخابات بعدی مجلس را به کارزاری پرشور و رقابتی داغ بدل خواهد کرد.

 

اصولگرایان و اصلاح طلبان دو تجربه شکست و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را در انبان تجربیات خود دارند. اصولگرایان بدون تردید از شکستی که حاصل تک روی و بی اعتنایی جناح‌ها و نامزدهای انتخاباتی آنان به موضوع «ائتلاف» بوده درسی خواهند گرفت که احتمالا برای انتخابات مجلس آینده به کار خواهند گرفت.از سوی دیگر اصلاح طلبان نیز تجربه گران بهایی ازاین انتخابات به دست آورده اند که البته به نتیجه مطلوبی منتج شده است.

 

آنان در انتخاباتی که اصولگرایان با چندین کاندیدا و امکانات مادی و رسانه ای بالایی حضور داشتند، توانستند با تدبیر سران متنفذ این جناح (هاشمی وخاتمی) از محدودیت‌های تحمیل شده فرار کرده و با قانع کردن یکی از نامزدها( عارف) افکار عمومی را به نفع نامزد دیگر بسیج کنند و شاهد پیروزی را در آغوش بگیرند.

 

اگرچه انصراف محمدرضا عارف در انتخابات گذشته و نتیجه مترتب بر آن توانست وی را در حد یک ذخیره برای انتخابات مجلس مطرح کند، اما یک چهره دیگر نیز در ماه‌های گذشته در کنار نام وی مطرح شد؛علی اکبر ناطق نوری.این شیخ متنفذ که روزگاری تلاش بسیار کرده بود، جناح اصولگرا را برای رقابت با جناح اصولگرا متحد کند، بازی روزگار( به همراه بی توجهی‌ها و بی مهری‌های جناح اصولگرا) او را به گوشه ای رانده است، که به عنوان یکی از گزینه‌های جناح اصلاح طلب برای ائتلاف، مطرح شده است.

 

به نظر می‌رسد که مدل «عارف – روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری در حال تبدیل شدن به مدل «عارف – ناطق » برای انتخابات مجلس دهم خواهد بود. ناطق نوری اگرچه خود بارها گفته است که در انتخابات نامزد نخواهدشد، اما بدون تردید می‌تواند نقشی را،که اصولگرایان از وی دریغ کرده بودند، در اردوگاه اصلاح طلبی به دست آورد و جناح مغبون اصولگرا را از سوختن مهره‌هایی بسیاری – که در چهارسال گذشته به پای محمود احمدی نژاد قربانی کرده بود- پشیمان کند.در روزهای گذشته برخی ازفعالان اصلاح طلب تلاش‌های خود را برای آماده کردن فضای سیاسی برای نقش آفرینی بیشتر این شیخ معتدل آغاز کرده اند.

ناطق نوری وجه اشتراک اصلاح طلبان و اصولگرایان
محمد جواد حق شناس،عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره سرلیستی ناطق نوری در طیف اصلاح طلبان گفت:تردیدی نیست که حضور آقای ناطق نوری در عرصه انتخابات مجلس کاملا مثبت و تاثیرگذار خواهد بود اما سرلیستی ایشان در طیف اصلاح طلبان بستگی به زمان و موقعیت خودش دارد.

 

وی در گفت وگو با آریا افزود:بنده فکر می‌کنم حضور ناطق نوری در انتخابات آینده می‌تواند به نوعی مورد توافق جریان اصلاح طلب و جریان اصولگرای معتدل و خرد گرا ارزیابی شود و بتواند مشترکات این دو جریان را به واقعیت نزدیک کند یعنی همان اتفاقی که درباره آقای روحانی افتاد تکرار شود.

 

این فعال سیاسی ادامه داد:اگر چه بستر پیروزی آقای روحانی را اصلاح طلبان و آقایان هاشمی و خاتمی فراهم ساختند اما نباید فراموش کنیم که حمایت آقای ناطق نوری از آقای روحانی و نقشی که جریان اصولگرای خردگرا در این زمینه داشتند و همچنین نقشی که آقای ولایتی در انتخابات ایفا کرد و از انتخابات کناره گیری نکرد در پیروزی آقای روحانی نقش بسزایی داشتند.

 

وی تاکید کرد:بنده معتقدم آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس دهم نیز می‌تواند مظهر اشتراکات دو جریان اصلاح طلب و اصولگرای خردگرا باشد.در واقع ما حضور ایشان را در انتخابات آتی به عنوان یک گام به پیش برای تثبیت موقعیت دولت اعتدالگرای روحانی ارزیابی می‌کنیم.

استقبال از بازگشت ناطق نوری
یک نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت نیز در گفت وگو با آریا درباره سرلیستی ناطق نوری در طیف اصلاح طلب گفت:در حال حاضر نمی‌توان وارد این جزییات شد در واقع تجربه انتخابات اخیر نشان می‌دهد پیش بینی بسیاری از تحولات دشوار است زیرا در بین اسامی مختلفی که مطرح بود کسی گمان نمی‌زد اصولگرایان دچار چند کاندیدایی شوند و آقای روحانی در مجموعه ای قرار گیرد که اصلاح طلبان از ایشان حمایت کنند بنابراین هر اظهار نظری می‌تواند منجر به پیچیدگی‌هایی شود.

 

احمد شیرزاد، افزود: در شرایط فعلی دشوار است که به موضوع سرلیستی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم وارد شویم اما به طور کلی بنده معتقدم آقای ناطق نوری در موقعیت بسیار خوبی هستند تا در فضای سیاسی کشور فعال شوند البته ورود ایشان به عرصه انتخابات نیازمند آن است که ازحالا خیلی بیشتر دیده شوند بنابراین من به عنوان یک ناظر سیاسی براین باورم که باید نسبت به حضور آقای ناطق نوری بیشتر ابراز علاقه کنیم.عضو جبهه مشارکت تاکید کرد:آقای ناطق نوری باید ارتباطات خود را با احزاب سیاسی و اتحادیه‌های صنفی بزرگ گسترش دهند زیرا نقش ایشان را در ایجاد تعادل،موازنه مثبت و افزایش عقلانیت در فضای سیاسی کشور مفید می‌دانم.

 

وی درباره سرلیستی عارف نیز گفت:آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری درخشش بسیار خوبی داشت و پتانسیل سیاسی بالایی در انتخابات از خود نشان داد.در گذشته آقای عارف را با توان یک مدیر دیده بودیم اما در انتخابات اخیر برای اولین بار در یک هیات کاملا سیاسی وارد میدان شد لذا با گذشتی که انجام داد و از رقابت کنار کشید شاید یکی از مهمترین عوامل پیروزی آقای روحانی بود بنابراین در انتخابات آتی نیز خوب است ایشان به عنوان یک وزنه در فضای سیاسی کشور بمانند.

 

این فعال سیاسی تصریح کرد:من فکر نمی‌کنم سرلیست بودن سمت خاصی نیست و مهم نیست چه کسی در یک پوستر به عنوان نفر اول یا همان سرلیست حضور داشته باشد.آقای عارف به عنوان یک اصلاح طلب وارد انتخابات شده لذا در انتخابات آتی نیز به عنوان یک اصلاح طلب در انتخابات حاضر خواهد شد ایشان می‌تواند در این عرصه شریک بسیار خوبی باشد.وی در پایان باردیگر تاکید کرد:آقای ناطق نوری باید وارد عرصه شود و خود را برای یک مبارزه یا ایفای نقش جدی آماده کند زیرا ما در حال حاضر به امثال آقای ناطق بسیار احتیاج داریم و باید در صحنه حضور داشته باشند.

ناطق نوری چهره موجهی در میان اصلاح طلبان
محمدرضا تابش،نماینده اصلاح طلب مجلس در این باره می‌گوید:هر فردی که بتواند انسجام لازم را ایجاد کند و زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات و پیروزی اصلاح طلبان و اعتدالیون در به دست گرفتن مجلس را فراهم کند بسیار امر میمون و پسندیده ای است و ما از حضور چنین فردی در بین اصلاح طلبان استقبال می‌کنیم.

 

نماینده مردم اردکان،ناطق نوری را از شخصیت‌های وزین و عاقل انقلاب دانست و تصریح کرد:بنده فعلا مسائلی چون سرلیستی آقای ناطق نوری یا افراد دیگر در جریان اصلاحات را زود هنگام می‌دانم و معتقدم طرح این مباحث تبعات سوئی خواهد داشت حداقل باید یک سال و نیم تا انتخابات این مباحث مطرح شود.

 

وی درباره تاکید عارف بر ورود به موضوع انتخابات مجلس اظهار داشت:کار حزبی و تشکیلاتی برای انتخابات اشکالی ندارد و دکتر عارف هم شخصیت خوب و موجهی است اما بنده با طرح این مباحث زود هنگام در سطح جامعه مخالفم.

 

در واقع برنامه ریزی یا فعالیت احزاب و گروهها برای انتخابات مجلس اشکالی ندارد اما نباید جامعه را سیاست زده و انتخاباتی کرد چراکه پیامد ورود زود هنگام به انتخابات فقط موجب اختلاف افکنی خواهد شد و مانع پیشرفت و توسعه کشور می‌شود.

 

تابش درباره سرلیستی عارف در انتخابات مجلس دهم ادامه داد:آقای عارف هم شخصیت موجه،خوب و متینی است اما ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم که چه کسی سرلیست اصلاح طلبان شود اول باید فضا فراهم شود تا انتخابات رقابتی و مشارکت جویانه برگزار شود.

 

تایید و رد صلاحیت‌ها مبتنی بر قانون از سوی مجموعه حاکمیت و فعالیت احزاب و گروهها در مشارکت حداکثری تاثیرگذار است لذا باید این بستر فراهم شود تا در انتخابات مشارکت بالایی صورت گیرد و گروههای بیشتری در این عرصه حضور داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد:ماههای آخر منتهی به انتخابات می‌تواند مشخص کننده سرلیست اصلاح طلبان باشد.از سوی دیگر چنانچه دولت آقای روحانی توفیقاتی داشته باشد و مجموعه دوستان ما هم بر مدار عقلانیت و تدبیر حرکت کنند حاکمیت هم سعه صدر داشته باشد و بر اساس قانون بررسی صلاحیت کاندیداها را انجام دهد به نظر من مجلس دهم در دست اصلاح طلبان و اعتدالیون قرار خواهد گرفت.

اخبار سیاسی - ابتکار

 

برچسب ها اخبار مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , دانلود جديد ترين اخبار مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , اخبار جديد مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , بهترين اخبار مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , سايت اخبار مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر هاي مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر جديد درباره مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر توپ مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر تازه مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر واقعي مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , آخرين اخبار مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , آخرين خبر مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , آخرين خبر درباره مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , واقعه مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر تلخ مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر خوش مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر خنده دار مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات مجلس , خبر ناراحت کننده مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» در انتخابات ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1085
  • کل نظرات : 42
  • افراد آنلاین : 97
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 221
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 378
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,442
  • بازدید ماه : 3,442
  • بازدید سال : 40,194
  • بازدید کلی : 673,276